Τετάρτη 13 Σεπτεμβρίου 2023

Ας μιλήσουμε για την παιδεία | 1ο θεματικό κείμενο παρέμβασης ενόψει των δημοτικών εκλογών του Οκτώβρη 2023

 Περί παιδείας στη Νέα Ιωνία

Περί παιδείας λοιπόν ο λόγος.

Στο δήμο της Νέας Ιωνίας βρίσκονται 5 βρεφονηπιακοί σταθμοί και το  Πηνελόπειο, 18 νηπιαγωγεία, 14 δημοτικά σχολεία, 1 ειδικό σχολείο ΣΜΕΑ (Σχολική Μονάδα Ειδικής Αγωγής), 1 δημοτικό σχολείο διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, 7 ημερήσια γυμνάσια, 1 εσπερινό γυμνάσιο, 6 γενικά ημερήσια λύκεια, 1 εσπερινό λύκειο, 1 ημερήσιο ΕΠΑΛ, 1 εσπερινό ΕΠΑΛ, 1 ΣΕΚ (Σχολικό Εργαστηριακό Κέντρο) και 1 ΔΙΕΚ (Δημόσιο Ινστιτούτο Επαγγελματικής Κατάρτισης).

Τα παραπάνω υπάγονται σε 1ΝΠΔΔ, το ΚΕΒΡΕΦΟ και 2 σχολικές επιτροπές.

Τα έσοδα των σχολικών επιτροπών προέρχονται από τα κυλικεία των σχολείων και την κρατική χρηματοδότηση που έχει υποστεί μειώσεις από την εποχή των μνημονίων της τάξης του 40%.

Εννοείται καμία από τις προηγούμενες δημοτικές αρχές και κανένας από τους υποψήφιους δημάρχους δεν προτάσσει το ζήτημα της αγωνιστικής διεκδίκησης από την κεντρική διοίκηση, της ουσιαστικής αύξησης της χρηματοδότησης των σχολικών επιτροπών τουλάχιστον, πολύ πάνω από τα επίπεδα της προ μνημονίων εποχής. Δεν ντρέπονται όμως να κλείνουν το μάτι και δεν αρνούνται τη συνδρομή «ευγενικών χορηγών» που «ανιδιοτελώς», θέλουν να «προσφέρουν» στην εκπαίδευση των παιδιών μας.

Ως Εκτός Σχεδίου θεωρούμε ότι η Παιδεία είναι δημόσιο αγαθό που πρέπει να παρέχεται δωρεάν σε όλους τους κατοίκους του δήμου μας, χωρίς κανέναν αποκλεισμό που να οφείλεται σε οικονομικούς, κοινωνικούς ή θρησκευτικούς λόγους.

Είναι δικαίωμα που κατακτήθηκε με αγώνες και θυσίες των ανθρώπων της εκπαίδευσης αλλά και όλων των εργαζόμενων και της νεολαίας.

Αγωνιζόμαστε ώστε όλοι οι μαθητές να απολαμβάνουν εκπαίδευση υψηλής ποιότητας, σε σύγχρονα και ασφαλή κτήρια μέσα σε δημοκρατικό εκπαιδευτικό περιβάλλον, μακριά από ρατσιστικές, ξενοφοβικές, ομοφοβικές, σεξιστικές και φασιστικές αντιλήψεις.

Αντιπαλεύουμε το μύθο της «αριστείας» και το ανταγωνιστικό κυνήγι της πρωτιάς γιατί θεωρούμε ότι κάθε παιδί είναι ένα ξεχωριστό ολόκληρο σύμπαν με δικές του ιδιαίτερες κλίσεις και ταλέντα τα οποία αναδεικνύονται, αναπτύσσονται και ολοκληρώνονται μέσα σε ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον συνεργασίας, αλληλεγγύης, ισότητας και αλληλοβοήθειας χωρίς διαχωρισμούς, φύλου, θρησκεύματος και χρώματος.

Θεωρούμε ότι η πάλη και η διεκδίκηση της παιδείας που αξίζει στα παιδιά μας δεν μπορεί παρά να έχει ταξικά χαρακτηριστικά καθώς το οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον στο οποίο μεγαλώνει ένα παιδί εμποδίζει ή διευκολύνει την ανάπτυξή του.

Θέλουμε σχολεία που να προετοιμάζουν αυριανούς ενήλικες, οι οποίοι με τις γνώσεις και την πάλη τους θα βοηθάνε στην απελευθέρωση του ανθρώπου από τα δεσμά της καπιταλιστικής εκμετάλλευσης και θα αποσκοπούν στην εξάλειψη του συστήματος που γεννάει τις οικονομικές και κοινωνικές ανισότητες.

Θέλουμε σχολεία που θα αναδεικνύουν τις ανθρώπινες αξίες και δεν θα ενισχύουν τον ανταγωνισμό και την ανθρωποφαγία, σχολεία που δεν θα προετοιμάζουν αυριανά θηρία για να επιβιώσουν σε μια κοινωνία- εκμεταλλευτική ζούγκλα, αλλά θα προετοιμάζουν αυριανούς ανθρώπους που θα μετατρέψουν με τους αγώνες τους την κοινωνία-εκμεταλλευτική ζούγκλα, σε κοινωνία ανθρώπων.

Θέλουμε σχολεία που δεν θα αναπαράγουν την κυρίαρχη ιδεολογία των λίγων αλλά θα έρχονται σε αντιπαράθεση με αυτή, αναδεικνύοντας τα καταστροφικά αδιέξοδα που αυτή επιφυλάσσει για τους πολλούς.

Θέλουμε ένα σχολείο που δεν θα λειτουργεί ως φροντιστήριο και ως προεξεταστικό κέντρο, με τα μαθήματα των εικαστικών και της κοινωνιολογίας να διδάσκονται για όλα τα παιδιά γιατί, σε τι θα διαφέρει ο άνθρωπος από ένα καλά προγραμματισμένο ρομπότ, αν του στερήσεις τις τέχνες και την κοινωνικότητά του;

Αγωνιζόμαστε δίπλα στους γονείς, στους μαθητές, στους εκπαιδευτικούς  και με όλη την κοινωνία για ενιαία δημόσια δωρεάν εκπαίδευση για όλους, ενάντια στην εμπορευματοποίηση και ιδιωτικοποίηση που επιχειρείται, με γενναία χρηματοδότηση αποκλειστικά από τον κρατικό προϋπολογισμό και όχι από ΕΣΠΑ και χορηγίες . 

Κατάργηση των τροφείων στους παιδικούς σταθμούς , δωρεάν φοίτηση για όλα τα παιδιά.

Είμαστε ενάντια στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, των μαθητών, αλλά και των σχολικών μονάδων που οδηγεί  στην κατηγοριοποίηση,  στην απαξίωση, στην υποταγή ,τον πλήρη έλεγχο από την εργοδοσία και στην επιβολή της κυβερνητικής πολιτικής.

Παλεύουμε για ενιαία δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση, δίχρονη προσχολική αγωγή, δωδεκάχρονο σχολείο με ελεύθερη πρόσβαση στα τριτοβάθμια ιδρύματα και στις επαγγελματικές σχολές που εξασφαλίζουν επαγγελματικά δικαιώματα. Λέμε όχι στην μαθητεία, την απλήρωτη εργασία και την υποταγή στους εργoδότες. Κατάργηση της Τράπεζας θεμάτων, της ΕΒΕ (ελάχιστη βάση εισαγωγής) και του διαγωνισμού PISA.

Είμαστε ενάντια στις συγχωνεύσεις σχολείων και τμημάτων και αγωνιζόμαστε για τη μείωση του αριθμού των μαθητών σε κάθε τμήμα.

Αγωνιζόμαστε για μαζικούς  διορισμούς εκπαιδευτικών με μόνιμη και σταθερή σχέση εργασίας.

Είναι το λιγότερο απαράδεκτο στις μέρες μας με την τόση παραγωγή πλούτου και τα απίστευτα τεχνολογικά επιτεύγματα να μένουν κάθε χρόνο δεκάδες παιδιά εκτός βρεφονηπιακών σταθμών, λόγω έλλειψης κτιρίων και προσωπικού, όπως επίσης απαράδεκτο είναι το καθεστώς της καταβολής τροφείων για παροχές που πρέπει να είναι εντελώς δωρεάν. Δεν πάει πολύς καιρός όπου στο δημοτικό συμβούλιο παρουσιάστηκε ο οικονομικός προϋπολογισμός  του ΚΕΒΡΕΦΟ -του νομικού προσώπου που είναι επιφορτισμένο με τα καθήκοντα της λειτουργίας των βρεφονηπιακών σταθμών . Με μια  ματιά θα έβλεπε κάποιος ότι το ύψος των τροφείων αντιστοιχεί σε ασήμαντο ποσοστό σε σχέση με το συνολικό ποσό δαπανών λειτουργίας όλων των σταθμών, πράγμα που σημαίνει πως η κατάργηση των τροφείων είναι απόλυτα ρεαλιστικός στόχος. Οι γονείς όμως, συνεχίζουν να τα πληρώνουν γιατί πρέπει να πειστούν ότι τίποτε δεν πρέπει να είναι δωρεάν και ότι όλα έχουν ανταποδοτικό χαρακτήρα. 

Είναι εξωφρενικό και αδιανόητο την ώρα που μοιράζονται πολλά εκατομμύρια ευρώ για εκκλησιαστικά κέντρα, για βελτίωση του στόλου των αυτοκινήτων της ΕΛΑΣ, για αγορά όπλων, πολεμικών αεροσκαφών και φρεγατών, τα σχολεία του δήμου μας να είναι κακοσυντηρημένα, να πλημμυρίζουν στην πρώτη νεροποντή, να πέφτουν ταβάνια αιθουσών, να μην ελέγχονται για αντισεισμική προστασία, να λειτουργούν σε προκάτ κατασκευές και η δήμαρχος να σφυρίζει προκλητικά μιλώντας για τυχαία γεγονότα.

Είναι τουλάχιστον προκλητικό την ώρα που τα κενά των δεκάδων χιλιάδων εκπαιδευτικών έχουν γίνει κανόνας για κάθε νέα σχολική χρονιά, η ηγεσία του δήμου και πολλοί εκ των διεκδικητών της δημαρχίας να ασπάζονται τις κυβερνητικές απόψεις και να σφιχταγκαλιάζονται με τους πολιτικούς εκφραστές τους δηλώνοντας έτσι τη συμφωνία τους με τις καταστροφικές πολιτικές στο χώρο της εκπαίδευσης.

Ως Εκτός Σχεδίου, σταθήκαμε και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε, δίπλα στους εκπαιδευτικούς που αγωνίζονται ενάντια στην αξιολόγηση των ίδιων αλλά και των σχολικών μονάδων που θα οδηγήσει, όπως έγινε όπου εφαρμόστηκε, στην κατηγοριοποίηση, στην εγκατάλειψη , την απαξίωση και τελικά στο κλείσιμο τους. Άμεση συνέπεια αυτής της διαδικασίας ήταν πολλοί  μαθητές από τα πιο φτωχά και λαϊκά στρώματα να μένουν εκτός σχολείων. Τα παραδείγματα πολλών χωρών της Ευρώπης αλλά  και αρκετών πολιτειών  των Η.Π.Α είναι πολύ χαρακτηριστικά.

Θα συνεχίσουμε ακόμα πιο δυναμικά να συνεισφέρουμε στην προσπάθεια για τη δημιουργία και την ανάπτυξη ενός εκπαιδευτικού κινήματος με γονείς, μαθητές, φοιτητές, εκπαιδευτικούς και γενικότερα με τους εργαζόμενους και τη νεολαία, που θα αντιπαλεύει τις επιλογές της αστικής τάξης, της Ε.Ε και του Ο.Ο.Σ.Α στο χώρο της εκπαίδευσης.

Ενός κινήματος που θα μετράει κι άλλες νίκες αποδεικνύοντας πως η ελπίδα και οι λύσεις των προβλημάτων βρίσκονται στον μαζικό και ανυποχώρητο αγώνα.