Τρίτη 27 Φεβρουαρίου 2018

ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΦΩΤΙΣΜΟΥ

Την Δευτέρα 12 Φεβρουαρίου συζητήθηκε στο Δημοτικό Συμβούλιο το θέμα για την αντικατάσταση των λαμπτήρων/φωτιστικών του Δημοτικού Φωτισμού με λαμπτήρες/φωτιστικά νέας τεχνολογίας τύπου LED. Ως Εκτός Σχεδίου έχουμε καταθέσει δημόσια την αντίθεσή μας για το συγκεκριμένο έργο, και θα εξηγήσουμε παρακάτω γιατί. Προφανώς ο Δημοτικός Φωτισμός χρήζει αναβάθμισης και προφανώς οι νέες τεχνολογίες μπορούν να συμβάλλουν σε αυτή την κατεύθυνση. Χρήζει αναβάθμισης τόσο από την πλευρά της ενεργειακής εξοικονόμησης όσο και από πλευρά υποδομών.

Τόσο για το συγκεκριμένο έργο, όσο και για τα υπόλοιπα, έργα που αφορούν το δήμο μας και έρχονται προς συζήτηση/έγκριση στο δημοτικό συμβούλιο, έχουμε συγκεκριμένα κριτήρια με τα οποία τοποθετούμαστε. Μεταξύ αυτών, για εμάς έχει σημασία από πού προέρχεται η χρηματοδότηση του έργου, αν η υλοποίησή του θα βελτιώσει την ποιότητα ζωής των κατοίκων της περιοχής και αν είναι τεχνικά άρτιο.

Σε επίπεδο υποδομών, με τον τρόπο που είναι σχεδιασμένο το έργο να υλοποιηθεί, δεν πρόκειται να υπάρξει καμία βελτίωση, καθώς ούτε αντικατάσταση των βραχιόνων στήριξης των φωτιστικών δεν προβλέπεται, ούτε αντικατάσταση και επιδιόρθωση του δικτύου ηλεκτροφωτισμού. Σε πολλά σημεία της πόλης μας υπάρχει πρόβλημα και θα συνεχίσει να υπάρχει. Τι να το κάνεις να έχεις σύγχρονα φωτιστικά σε ένα δίκτυο που συνεχώς έχει προβλήματα και, αρκετές φορές, δεν λειτουργεί. Σε έναν Δήμο, όπως και στους υπόλοιπους, που οι Κυβερνήσεις, οι Δανειστές, η ΕΕ και το ΔΝΤ δεν επιτρέπουν να γίνουν προσλήψεις ηλεκτρολόγων για την κάλυψη των αναγκών του Δήμου. Και ας ακούγαμε κάθε φορά τον Δήμαρχο στην όποια ερώτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο, σε σχέση με τον Δημοτικό Φωτισμό, να απαντάει «όταν θα μπουν τα LED αυτά τα προβλήματα θα λυθούν».

Δυστυχώς, λοιπόν, και σε αυτό το έργο «ενεργειακής εξοικονόμησης» επιβεβαιώνεται ότι στον κόσμο του κεφαλαίου, η «οικολογία» και η «καινοτομία» είναι ο φερετζές του κέρδους. Θα αποτελεί απλά ένα «έργο» που θα διαφημίζει η Δημοτική Αρχή στις επόμενες εκλογές, ενώ παράλληλα θα δεσμεύσει τον Δήμο με έναν δανεισμό της τάξης των 2,9εκ.€. Οι κάτοικοι της Νέας Ιωνίας θα συνεχίσουν να πληρώνουν τα ίδια Δημοτικά Τέλη, τα οποία αν μάλιστα δεν καλύπτουν την εξυπηρέτηση του δανείου (κάτι το οποίο δεν βρίσκουμε καθόλου απίθανο), θα πρέπει και να αυξηθούν.

Η μελέτη που έχει συνταχθεί και υπερψηφίστηκε στο συγκεκριμένο Δημοτικό Συμβούλιο, στην πράξη δεν εξασφαλίζει την αποπληρωμή του δανείου 2,9εκ. € που θα πάρει ο Δήμος για την υλοποίηση του έργου ενώ το επίπεδο του Δημοτικού Φωτισμού θα είναι στην ίδια, ίσως και σε χειρότερη κατάσταση από την τωρινή, (εξηγούμε παρακάτω γιατί). Πρόκειται για άλλο ένα έργο το οποίο δεν έχει να προσφέρει τίποτα στους κατοίκους της Νέας Ιωνίας.

Ο Δήμος θα συνεχίσει να λειτουργεί ως φοροεισπρακτικός μηχανισμός, μέσα στο πλαίσιο του Καλλικράτη και των πολιτικών των Κυβερνήσεων, των Δανειστών, της ΕΕ, του ΔΝΤ, ενώ παράλληλα θα έχει αγοράσει και θα πληρώνει για τα επόμενα 10 χρόνια τα προϊόντα που το κεφάλαιο (μέσω των μηχανισμών του) προσπαθεί να πείσει ότι χρειαζόμαστε.

Πριν δούμε όμως πιο συγκεκριμένα διάφορα τεχνικά και μη ζητήματα που αφορούν την μελέτη που πρόκειται να υλοποιηθεί, αλλά και της συζήτησης που έγινε κατά την διάρκεια του Δημοτικού Συμβουλίου, θα σταθούμε στην προχειρότητα με την οποία η Δημοτική Αρχή αντιμετωπίζει το έργο. Μέχρι και τον Δεκέμβρη του 2017, σε οποιοδήποτε σχετικό θέμα, η Δημοτική Αρχή υποστήριζε ότι η μελέτη για το συγκεκριμένο έργο είναι έτοιμη και είναι αυτή που είχε σταλεί στους Δημοτικούς Συμβούλους τον Μάρτιο του 2016. Τελικά η μελέτη που ψηφίστηκε έχει αριθμό 1α/18 και ημερομηνία 05/02/2018 (συντάχθηκε δηλαδή εντός δύο μηνών;;) και με σημαντικές διαφορές σε σχέση με την παλιά, χωρίς να δοθεί κάποια αιτιολόγηση για την αλλαγή αυτή.

Ας δούμε λοιπόν τι λέει αυτή η νέα μελέτη και γιατί λέμε ότι το έργο αυτό είναι πρόχειρα σχεδιασμένο και δεν πρόκειται να προσφέρει τίποτα στους κατοίκους της Νέας Ιωνίας.

Και για να γίνουμε συγκεκριμένοι θα ξεκινήσουμε με κάποια βασικά πράγματα που ΔΕΝ περιέχει η μελέτη αυτή.
  1. Στην μελέτη δεν περιλαμβάνεται η καταγραφή της υφιστάμενης κατάστασης, στοιχείο που πιστοποιεί το αντικείμενο του έργου και θα έπρεπε να είναι αναπόσπαστο κομμάτι της μελέτης. Στην συζήτηση του ΔΣ αναφέρθηκε ότι έχει γίνει και παρόλο που έχει ζητηθεί από εμάς, από τις 13/2/2018, η Δημοτική Αρχή και ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος αρνούνται να απαντήσουν σχετικά.
  2. Τα στοιχεία που θα δείχνουν ότι η υπολογιζόμενη κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας είναι κοντά με την πραγματική, ώστε να εξασφαλίζεται η ορθότητα των στοιχείων της μελέτης. Στην συζήτηση του ΔΣ αναφέρθηκε ότι τα στοιχεία αυτά υπάρχουν αλλά, αν και έχουν ζητηθεί από εμάς, από τις 13/2/2018, η Δημοτική Αρχή και ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος επίσης αρνούνται να απαντήσουν σχετικά.
  3. Η Τεχνοοικονομική ανάλυση του Έργου. Στην μελέτη υπάρχουν 14 γραμμές (κυριολεκτικά) που προσπαθούν να πείσουν ότι ο δανεισμός των 2,9εκ.€ θα αποπληρωθεί από την εξοικονόμηση ενέργειας και δεν θα προκύψει καμία οικονομική επιβάρυνση για τον Δήμο. Η συγκεκριμένη ανάλυση υπάρχει στο «Υπολογιστικό Φύλλο Ενεργειακής Αναβάθμισης Οδοφωτισμού» (σύμφωνα με το πρότυπο του ΚΑΠΕ-ΤΠΔ) που σύμφωνα με τον Αρμόδιο Αντιδήμαρχο έχει συμπληρωθεί. Από το Δεκέμβρη του 2017 ζητάμε να μας δοθεί αλλά επίσης χωρίς ανταπόκριση.
Ας δούμε όμως και τι περιέχει αυτή η νέα μελέτη και για την οποία έχουμε θέσει ερωτήματα στα οποία δεν μας έχουν απαντήσει.
  1. Η μελέτη έχει λάθος υπολογισμό της εγκατεστημένης ισχύος των νέων φωτιστικών (μικρότερη κατά περίπου 10%) εμφανίζοντας έτσι μεγαλύτερο ενεργειακό και οικονομικό όφελος για τον Δήμο.
  2. Υπάρχει υπολογισμός κόστους συντήρησης της υφιστάμενης εγκατάστασης χωρίς αιτιολόγηση. Το ποσό που αναγράφει είναι 120.000€ ενώ οι τιμές προϋπολογισμού για τα υλικά που αφορούν στην συγκεκριμένη εγκατάσταση, στον διαγωνισμό που έκανε ο Δήμος το 2017, δεν ξεπερνούσε τα 40.000€.
  3. Σύμφωνα με την νέα μελέτη αλλά και ότι ειπώθηκε στην συνεδρίαση του ΔΣ, το ετήσιο κόστος λειτουργίας της υφιστάμενης εγκατάστασης είναι ~590.000€. Το ποσό αυτό θα καλύπτει το κόστος λειτουργίας της νέας εγκατάστασης (~220.000€), το κόστος δανεισμού (~330.000€) και, από τον πρώτο χρόνο όπως χαρακτηριστικά ειπώθηκε και χωρίς να υπολογίζουμε το κέρδος από την μείωση του κόστους συντήρησης, θα έχει ο Δήμος οικονομικό όφελος ~100.000€. Αδυνατούμε να καταλάβουμε πως γίνεται αυτό.
  4. Η παλιά μελέτη περιλάμβανε 2390 φωτιστικά οδικού φωτισμού και η νέα μελέτη για 3716. Έχουν αυξηθεί περίπου 50%. Αν αναλογιστεί κανείς ότι στην νέα μελέτη δεν περιλαμβάνονται τα φωτιστικά των οδών Εθνικής Αντιστάσεως και Ηρακλείου (που υπήρχαν στην παλιά μελέτη αλλά ανήκουν στην περιφέρεια Αττικής, όπως ειπώθηκε στο ΔΣ), η διαφορά αυτή είναι ακόμα μεγαλύτερη.
  5. Τα δεδομένα δρόμων είναι ανακόλουθα με την παλιά μελέτη. Ειδικά στο τμήμα της μελέτης που αναφέρει την μέση απόσταση ιστών, οι τιμές που δίνονται για τα φωτιστικά Φ3 & Φ4 είναι εξαιρετικά μικρές. Οι «λανθασμένες» αυτές αποστάσεις δίνουν την δυνατότητα επιλογής φωτιστικών μικρότερης ενεργειακής κατανάλωσης αλλά και μικρότερης φωτεινής ροής.
  6. Ειπώθηκε ότι η νέα μελέτη περιλαμβάνει όλα τα φωτιστικά του Δήμου, δηλαδή και τα κρεμαστά φωτιστικά, στα οποία θα γίνει αντικατάσταση λαμπτήρα. Στην μελέτη όμως δεν περιλαμβάνεται τι λαμπτήρας θα αντικαταστήσει τον υφιστάμενο. Ελπίζουμε να μην σχεδιάζουν να τους αντικαταστήσουν με λαμπτήρες φωτεινής ροής ~1.000lm (οι μόνοι που περιέχονται στην μελέτη), όταν ο υφιστάμενος λαμπτήρας έχει κατά μέσο όρο φωτεινή ροή 8.000lm – 20.000lm ανάλογα με τον τύπο του λαμπτήρα.
  7. Η φωτεινή ροή του φωτιστικού που αντικαθιστά τους λαμπτήρες Na 250W θα είναι σημαντικά μικρότερη αφού από την μία το νέο φωτιστικό θα έχει φωτεινή ροή ~10.000lm, ενώ ο υφιστάμενος λαμπτήρας έχει ~20.000-35.000lm.
  8. 8. Η νέα μελέτη περιλαμβάνει σύστημα Τηλεδιαχείρισης χωρίς όμως να προβλέπει καθόλου θέματα εκπαίδευσης προσωπικού του Δήμου στην λειτουργία του συστήματος. Βέβαια σε αυτό το σημείο θα πρέπει να πούμε ότι η πολιτική των κυβερνήσεων (τωρινής και προηγούμενων), της ΕΕ, του ΔΝΤ και της Τρόικα δεν μας επιτρέπει να έχουμε προσωπικό, άρα μάλλον είναι ουτοπικό να συζητάμε για κάτι τέτοιο.
Θα μπορούσαμε να πούμε και άλλα τόσο σε σχέση με το τεχνικό κομμάτι της μελέτης όσο και σε σχέση με το τι οικονομική επιβάρυνση θα έχει ο Δήμος όταν σε 10-15 χρόνια κληθεί να αντικαταστήσει περίπου 3.500 φωτιστικά (τα οποία με σημερινές τιμές κυμαίνονται στα 400-550€), με «πιο προχωρημένες», «πιο καινοτόμες», «πιο οικολογικές» τεχνολογίες. Εν τέλει, οι κερδισμένοι θα είναι μάλλον οι τράπεζες και οι βιομηχανίες, ενώ εμείς ως κάτοικοι, θα είμαστε διαρκώς χρεωμένοι.

Αλλά θα θέλαμε να κλείσουμε με το ερώτημα γιατί η ΕΕ (μέσω της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων), η ίδια που συμμετέχει στο να επιβάλλονται οι μνημονιακές δεσμεύσεις της χώρας, πριμοδοτεί ένα τέτοιο έργο; Το πριμοδοτεί γιατί πρώτον έχει εξασφαλισμένο το κέρδος της μέσα από τα τέλη Δημοτικού Φωτισμού του Δήμου (μπορεί να δανείζει φθηνά όπως διαφημίζει με κάθε ευκαιρία, αλλά δεν δανείζει δωρεάν), και δεύτερον, για να μπορέσει να εξυπηρετήσει τα συμφέροντα του κεφαλαίου που θέλει να βρει ένα καινούργιο πεδίο κερδοφορίας.

Εμείς ως Δημότες δεν πρόκειται να δούμε καμία βελτίωση, σε κανένα επίπεδο της ζωής μας στην πόλη.

Από την μεριά μας δηλώνουμε ξεκάθαρα ότι τόσο από άποψη τεχνική, αλλά ακόμα περισσότερο από άποψη πολιτική ήμασταν και είμαστε αντίθετοι στο να προχωρήσει ο Δήμος σε αυτό το έργο.

ΕΚΤΟΣ ΣΧΕΔΙΟΥ – Αριστερή Ριζοσπαστική Κίνηση στη Νέα Ιωνία