Η κυβέρνηση ετοιμάζεται να καταθέσει νέο νομοσχέδιο για την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, παρακάμπτοντας ουσιαστικά το άρθρο 16 το οποίο διασφαλίζει τον αποκλειστικά δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Με το ν/σ αυτό, στοχεύει στην πλήρη εμπορευματοποίηση- επιχειρηματικοποίηση του δημόσιου πανεπιστημίου, υπονομεύει δραστικά τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων και παραδίδει την παιδεία στις ανάγκες και τα κέρδη του κεφαλαίου.
Το άρθρο 16 αποτελεί βραχνά για την τωρινή αλλά και όλες τις προηγούμενες κυβερνήσεις που επιδιώκουν συστηματικά όλα τα προηγούμενα χρόνια, την απαξίωση της δημόσιας και δωρεάν παιδείας, με σειρά νομοθετημάτων και διατάξεων να αποκλείουν από την τριτοβάθμια εκπαίδευση όλο και περισσότερους μαθητές και να τους στρέφουν από όλο και νωρίτερα στην τεχνική και στην ιδιωτική εκπαίδευση.
Το νέο ν/σ έρχεται μετά και την εφαρμογή της ΕΒΕ (Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής), του «κόφτη» που άφησε εκτός τριτοβάθμιας χιλιάδες νέους μαθητές, την τράπεζα θεμάτων, τις εξετάσεις τύπου «PISA» στα σχολεία, την προσπάθεια κατάργησης του πανεπιστημιακού ασύλου, την δημιουργία πανεπιστημιακής αστυνομίας, τα 2 προηγούμενα χρόνια. Έρχεται να συνοδεύσει τις τραγικές περικοπές και την απαξίωση όλων των βαθμίδων της δημόσιας εκπαίδευσης, με την τριτοβάθμια να έχει υποστεί μειώσεις στον προϋπολογισμό της που οδηγούν σε ελλείψεις προσωπικού, υποδομών, φοιτητικής μέριμνας, ανεπαρκή έως και ανύπαρκτη δωρεάν σίτιση και στέγαση για όλους/ες τους φοιτητές/τριες, την αλλαγή του πλαισίου λειτουργίας των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων και την πρόσδεση της λειτουργίας τους στα συμφέροντα του κεφαλαίου, με την «αυτονομία» των ιδρυμάτων που για να καλύψουν τα τεράστια κενά, ωθούνται να στραφούν πλέον στον ιδιωτικό παράγοντα.
Και ενώ απαξιώνουν συστηματικά την δημόσια και δωρεάν παιδεία τα τελευταία χρόνια, προτάσσουν τώρα σαν λύση στο πρόβλημα που συνειδητά δημιουργούν, τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, όπου εκείνοι οι μαθητές, οι κατά τα λόγια τους χαμηλόβαθμοι που δεν αξίζουν μια θέση στα δημόσια πανεπιστήμια, θα μπορούν πληρώνοντας να σπουδάσουν κανονικά. Στην πραγματικότητα ορισμένοι μαθητές θα αποκτούν πτυχία στη βάση οικονομικής και ταξικής ανισότητας.
Η παιδεία και η επιστήμη δεν είναι καταναλωτικά αγαθά, είναι κοινωνικά αγαθά και αξίες. Γι᾽ αυτό ο στόχος είναι η ελεύθερη πρόσβαση στα δημόσια και δωρεάν πανεπιστήμια για όλους όσους το επιθυμούν, και όχι η εμπορευματοποίηση της εκπαίδευσης.
Η πολιτική για την παιδεία που ακολουθούν διαδοχικά όλες οι αστικές κυβερνήσεις, καθορίζεται από κεντρικές οδηγίες και κατευθύνσεις της ΕΕ, του ΟΟΣΑ και άλλων υπερεθνικών οργανισμών, με σκοπό την συστηματικότερη υποταγή της εκπαίδευσης αλλά και τις επιστήμης στις ανάγκες του κεφαλαίου. Αυτή άλλωστε είναι και η δικαιολόγηση της συνταγματικότητας του νομοσχεδίου που δίνει η κυβέρνηση, αναφερόμενη στο άρθρο 28, βάση του οποίου οι διεθνείς συμβάσεις είναι πάνω από τους νόμους κάθε χώρας.
Δεν πρόκειται για αποσπασματικά μέτρα, αλλά εντάσσονται σε μια συνολική αντιεκπαιδευτική αναδιάρθρωση μετάλλαξης της δημόσιας εκπαίδευσης, δίνοντας τη βορά στο κεφάλαιο και στις «ανάγκες» της αγοράς. Ούτε είναι η πρώτη φορά που επιχειρείται η κατάργηση του άρθρου 16, με το εκπαιδευτικό και ιδιαίτερα το φοιτητικό κίνημα του 2006-2007, να ακυρώνει με σκληρούς και ανυποχώρητους αγώνες την αναθεώρηση του. Επί σειρά μηνών τα πανεπιστημιακά ιδρύματα, τελούσαν υπό κατάληψη, οι γενικές συνελεύσεις των Συλλόγων γίνονταν με την συμμετοχή χιλιάδων φοιτητών πανελλαδικά, με συνεχείς και ανυποχώρητες διαδηλώσεις.
Οι φοιτητές δείχνουν όμως ότι τα μεγάλα κινήματα δεν είναι για να μπαίνουν σε γυάλα και να θαυμάζονται από μακριά. Σε όλη την χώρα έχουν ξεκινήσει γύροι Γενικών Συνελεύσεων με ολοένα και μεγαλύτερη συμμετοχή των φοιτητών και πάρα πολλά ιδρύματα να τελούν εδώ και κοντά μία εβδομάδα, υπό κατάληψη, με τους αγωνιζόμενους φοιτητές να μην τρομοκρατούνται από την τρομοκρατία που επιδιώκεται να επιβληθεί με τις δυνάμεις καταστολής να χτυπούν πορείες και συγκεντρώσεις. Ενδεικτικά τα γεγονότα της Δευτέρας 15/1 όπου δυνάμεις των ΜΑΤ και της ΔΡΑΣΗ επιτέθηκαν σε φοιτητές και φοιτήτριες μέσα στον χώρο του ΕΜΠ, με την κυβέρνηση να καταργεί επανειλημμένα (και στην πράξη) το πανεπιστημιακό άσυλο, ενώ ανάλογη καταστολή υπήρχε και στην ακόμα μεγαλύτερη διαδήλωση στις 18 Γενάρη.
Ο αγώνας που τώρα ξεκινάει και φαίνεται να φουντώνει μέρα με την μέρα, για την υπεράσπιση του χαρακτήρα του δημόσιου και δωρεάν πανεπιστημίου που περνάει μέσα και από την παρεμπόδιση της κυβέρνησης να επιτρέψει την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, πρέπει να είναι υπόθεση όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας, όλων των εργαζομένων, όλης της κοινωνίας και να στηριχτεί με κάθε τρόπο από όλους και όλες μας έμπρακτα.
• Καμία σκέψη για αναθεώρηση του άρθρου 16.
• Αύξηση της κρατικής χρηματοδότης για την εκπαίδευση.
• Το νομοσχέδιο της κυβέρνησης για την ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης να μην κατατεθεί!
• Ο Αγώνας για Δημόσια και Δωρεάν Παιδεία με κατοχύρωση των πτυχίων και εργασιακά δικαιώματα είναι υπόθεση όλων μας!
Ως Εκτός Σχεδίου στεκόμαστε στο πλευρό των μαθητ(ρι)ών, φοιτητ(ρι)ών και των εκπαιδευτικών στον αγώνα που δίνουν και τις δυναμικές τους κινητοποιήσεις!
Στηρίζουμε τις κινητοποιήσεις των μαθητών/τριών στα σχολεία της πόλης μας και δίνουμε ραντεβού στο πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο
την Πέμπτη 25 Ιανουαρίου στις 12μμ στα Προπύλαια!