Αξιολόγηση: Η «δολοφονική» επιδίωξη του «νέου σχολείου»
Η «αναθέρμανση» του ζητήματος της αξιολόγησης με αφορμή την γενικότερη αξιολόγηση προσώπων και υπηρεσιών του κράτους με στόχο τόσο τον περιορισμό-διάλυση των κοινωνικών υπηρεσιών (Παιδεία – Υγεία - Κοινωνική Ασφάλιση) όσο και τις απολύσεις προσωπικού, δεν θα μπορούσε να αφήσει απέξω την εκπαίδευση. Το ζήτημα της αξιολόγησης στην εκπαίδευση σχετίζεται άμεσα με την προσπάθεια της συγκυβέρνησης να αναδιοργανώσει με αντιδραστικούς όρους το κράτος, δημιουργώντας ένα δημόσιο με ιδιωτική λειτουργία, ελαστικές εργασιακές σχέσεις, ένα δημόσιο των ΜΚΟ και των χορηγών. Σε αυτό το επιτελικό κράτος των περικοπών, των συγχωνεύσεων και της ιδιωτικοποίησης, η αξιολόγηση είναι ο κεντρικός μηχανισμός για την υπονόμευση της μονιμότητας, την τρομοκράτηση των εργαζομένων και την προοπτική των μαζικών απολύσεων.
«Νέο σχολείο» με υποταγμένους εκπαιδευτικούς
Μια επιδίωξη του νέου μισθολογίου είναι να οδηγήσει σε αντιπαλότητα και διαγκωνισμό τους εκπαιδευτικούς τόσο για την απόκτηση βαθμού όσο ακόμη και αυτού του Μ.Κ. Θέλει να δημιουργήσει κλίμα ιδιωτικού τομέα και προϋποθέσεις για «ατομικές συμβάσεις εργασίας». Θέλει την απόλυτη υποταγή στο διευθυντικό δικαίωμα και τη συλλογική πειθάρχηση στο κράτος εργοδότη. Επιδιώκει οι εκπαιδευτικοί να «διδάσκουν» στους μαθητές με το παράδειγμα τους τις μεσαιωνικές εργασιακές σχέσεις. Ο κάθε συνάδελφος θα αγωνιά και θα αγωνίζεται όχι για το συλλογικό καλό, αλλά για την ατομική επιβίωση μέσα από ένα πλέγμα αξιολόγησης και απόκτησης μισθολογικού πλεονεκτήματος έναντι άλλων, αφού δε θα παίρνουν όλοι το επόμενο βαθμό, αλλά ένα ποσοστό αυτών που το δικαιούνται.
Εξάλλου όλο και περισσότερα δημοσιεύματα τις τελευταίες μέρες κάνουν λόγο για νομοθετική παρέμβαση που θα δίνει υπερεξουσίες στο νέο διευθυντή. Ο τελευταίος μετατρέπεται σε πειθαρχικό προϊστάμενο με δικαίωμα να επιβάλλει ποινές, ενώ του παραχωρεί και το δικαίωμα στη χορήγηση των αδειών. Θέλεις λοιπόν να παίρνεις εύκολα άδεια; Μπορείς να μετατραπείς σε κολαούζο του διευθυντή! Αντιδράς, διαμαρτύρεσαι ή είσαι «ατίθασος και ανυπάκουος», τότε στην καλύτερη περίπτωση θα τεθείς σε δυσμένεια. Ιδιαίτερα για τους νεοδιόριστους συναδέλφους μετά τα δύο δοκιμαστικά χρόνια αν αξιολογηθούν αρνητικά απολύονται, χάνοντας και με αυτό τον τρόπο εκτός από τη δουλειά τους και τα επαγγελματικά δικαιώματα των πτυχίων που έχουν αποκτήσει.
Είναι ολοφάνερο ότι η σχολική καθημερινότητα μετατρέπεται σε εφιαλτικό τοπίο όπου θα κυριαρχεί ο φόβος της πειθαρχικής τιμωρίας, η ανάδειξη και η προώθηση των οσφυοκαμπτών και η κατάπνιξη οποιασδήποτε παιδαγωγικής ελευθερίας και αυτονομίας. Όσα δε βολεύουν την αξιολογική διαδικασία θα απαλειφτούν. Ακόμη κι αν όλα αυτά ντυθούν με ιδεολογήματα περί αριστείας και εθνικής ανάγκης, πρέπει να αποκρουστούν. Είναι απολύτως εναρμονισμένα με τις επιδιώξεις των δανειστών και των πολιτικών τους υπαλλήλων ΠΑΣΟΚ-Ν.Δ –ΛΑΟΣ για ολοσχερή κατάργηση της δημόσιας παιδείας στο βωμό της αποπληρωμής του δημόσιου χρέους. Ενός χρέους που δεν είναι δικό μας. Αρνούμαστε να το πληρώσουμε γιατί δε το δημιουργήσαμε εμείς.
Τώρα είναι η ώρα το εκπαιδευτικό κίνημα να ορθώσει το ανάστημα του, να συναντήσει τους εργατικούς αγώνες στην κατεύθυνση της ανατροπής της πολιτικής τους.
ΤΩΡΑ ΠΙΑ ΜΠΑΙΝΕΙ ΤΟ ΔΙΛΗΜΜΑ Ή ΕΜΕΙΣ Ή ΑΥΤΟΙ!
Ø Να μην περάσει η αξιολόγηση-χειραγώγηση και το νέο μισθολόγιο, να τα πάρουν τώρα πίσω!
Ø Δημόσια μόνο, υψηλού επιπέδου, δωρεάν παιδεία με βάση τις μορφωτικές ανάγκες των παιδιών. Όχι στο «Νέο Σχολείο» της αγοράς.
Ø Κατάργηση-ανατροπή του 4024/11 για το νέο μισθολόγιο-βαθμολόγιο σφαγείο.
Ø Να καταργηθεί ο αντιεκπαιδευτικός νόμος 3848/2010. Έξω από τα σχολεία χορηγοί και ιδιώτες. Κατάργηση των ΣΔΙΤ και κάθε μορφής ιδιωτικοποίησης.
Ø Κατάργηση του νομικού πλαισίου για την αξιολόγηση (ν. 2986 και καθηκοντολόγιο). Όχι στην αξιολόγηση - χειραγώγηση και στην αυτοαξιολόγηση - κατηγοριοποίηση σχολείων - μαθητών - εκπαιδευτικών. Όχι στην αυτοαξιολόγηση - προπομπό της αξιολόγησης. Κανένας συνάδελφος μέντορας - αξιολογητής. Διαγραφή από τους συλλόγους όσων μετέχουν ως αξιολογητές σε οποιαδήποτε διαδικασία αξιολόγησης. Κανείς αξιολογητής στην τάξη.
Ø Κατάργηση του Ν.2525 και 2640 αλλά και των νόμων 2218 και 2240 για την «αποκέντρωση». Όχι στο διευθυντή manager-αξιολογητή και στην κατάργηση των δικαιωμάτων των συλλόγων διδασκόντων. Όχι στην αναδιάρθρωση που οδηγεί στις περικοπές, στις συγχωνεύσεις - καταργήσεις σχολικών μονάδων.
Παιδαγωγική ελευθερία και δημοκρατία στα σχολεία