Σε κινητοποιήσεις βρίσκονται αυτή την περίοδο διάφορα ΕΠΑΛ της χώρας, ανάμεσά τους και τα δύο ΕΠΑΛ της περιοχής μας (1ο ΕΠΑΛ κ 2ο εσπερινό) μετά τις υπουργικές αποφάσεις που οδηγούν σε κλείσιμο αρκετά τμήματα που χαρακτηρίζονται «ολιγομελή», και καταργούν ολόκληρες ειδικότητες. Αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης είναι μαθητές να αναγκάζονται να μετακινηθούν πολλά χιλιόμετρα μακριά, για να παρακολουθήσουν την ειδικότητα που έχουν επιλέξει ή να διαλέξουν άλλη, αφού ακόμα και αν υπάρχει ενδιαφέρον από μαθητές για μια ειδικότητα η οποία έχει καταργηθεί στο συγκεκριμένο σχολείο, αυτή είναι αδύνατο να ξαναλειτουργήσει! Έως αυτή τη στιγμή, μόλις 1400 περίπου ολιγομελή τμήματα έχουν εγκριθεί (1700 πέρσι,ακόμα περισσότερα πρόπερσι). Το Υπ παιδείας, αφού μέχρι τώρα ενίσχυε την στροφή στην τεχνική εκπαίδευση έναντι του ενιαίου λυκείου, τώρα κάνει το επόμενο βήμα με την υποβάθμιση των ίδιων των ΕΠΑΛ, μετατρέποντάς τα σε χώρους φθηνής κατάρτισης και μαθητείας, προσαρμοσμένους στις ανάγκες των εργοδοτών.
Τα παραπάνω έρχονται να συνδεθούν με τις γενικότερες κατευθύνσεις που ανακοινώσε σε συνεντεύξεις του ο κ. Γαβρόγλου για το «Νέο Λύκειο», τη μετατροπή του σε φροντιστήριο δεξιοτήτων με πολλούς εξεταστικούς «κόφτες», τη λογική της μαθητείας και της «φραγής» της επιλογής φοίτησης στα αει και τει για την πλειονότητα των μαθητών σήμερα.
Δεξιότητες versus γνώση, επιχειρηματικότητα versus επιστήμη
Και αυτή η κυβέρνηση επιδιώκει να υλοποιήσει τον στόχο των κυβερνήσεων ΝΔ – ΠΑΣΟΚ, δηλαδή να εκδιώξει από το Γενικό Λύκειο την πλειοψηφία των μαθητών, ικανοποιώντας τον μνημονιακό στόχο του 30% -που θα παραμείνουν σε αυτό, έναντι 70% που πρέπει να στραφεί προς την ΕΕΚ (Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση). Επιπλέον, επικρατεί το δόγμα «δεξιότητες αντί για γνώση», δηλαδή, η λογική που λέει ότι στο σχολείο μαθαίνουμε ό,τι χρειάζεται για να είμαστε παραγωγικοί για την αγορά, καθιστώντας ως κυρίαρχο κάτοχο της γνώσης το κεφάλαιο, ενώ υποβαθμίζουν ακόμη περισσότερο τα ψήγματα μόρφωσης, που αποκτούσαν τα πιο φτωχά στρώματα μέσα από τη δημόσια εκπαίδευση.
Εκτός, όμως, από το δικαίωμα των μαθητών στη μόρφωση, σε ένα τέτοιο Λύκειο καταστρατηγούνται το περιεχόμενο και τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών. Οργανικές θέσεις θα χαθούν, το ωράριο θα γίνει λάστιχο, η κινητικότητα θα θριαμβεύσει κι οι διορισμοί μόνιμων εκπαιδευτικών θα καταστούν περιττοί. Όλη αυτή η λογική υπηρετεί την ακραία επιχειρηματική λογική των πορισμάτων του Εθνικού Διαλόγου και του ΟΟΣΑ, που πίσω από την ταμπέλα της αυτονομίας και του εξορθολογισμού εισάγει την οικονομία κλίμακας στη λειτουργία της εκπαίδευσης, αντιμετωπίζοντάς τη σαν επιχείρηση που πρέπει να είναι αποδοτική.
Κανένας μαθητής εκτός σχολείου
Στην περιοχή μας υπήρξε απάντηση από πλευράς των μαθητών στο ΕΠΑΛ Ν Ιωνίας με κατάληψη.
Ως Εκτός Σχεδίου στηρίζουμε την κινητοποίηση των μαθητών των ΕΠΑΛ και την ικανοποίηση των αιτημάτων τους, έχοντας γνώση ότι η πλειοψηφία όσων φοιτούν στα ΕΠΑΛ προέρχονται από λαϊκά εργατικά στρώματα, είναι εργαζόμενοι, άνεργοι, μετανάστες, που προσπαθούν να τελειώσουν το λύκειο, να έχουν μια καλύτερη προοπτική για τη ζωή τους αύριο.
Φυσικά, το ζήτημα είναι συνολικότερο και όχι τοπικό. Πρέπει να γίνει υπόθεση όλων μας η ολοκληρωμένη εκπαίδευση σε όλες τις βαθμίδες και να μπει ως στόχος η εκπαιδευτική διαδικασία και όχι η ικανοποίηση των επιχειρήσεων οι οποίες ζητούν φθηνό και ευέλικτο δυναμικό.
Ειδικά για τα ΕΠΑΛ ζητάμε την Επαναφορά όλων των ειδικοτήτων. Καμιά κατάργηση τμημάτων ολιγομελών και μη. Σταθερά, υπερασπιζόμαστε το ενιαίο, δημόσιο, δωρεάν 12χρονο σχολείο των όλων και των ίσων και την ελεύθερη πρόσβαση σε μια αναβαθμισμένη, ενιαία και με επαγγελματικά δικαιώματα τριτοβάθμια εκπαίδευση.
ΕΚΤΟΣ ΣΧΕΔΙΟΥ - Αριστερή Ριζοσπαστική Κίνηση στη Νέα Ιωνία
ΥΓ :
Παρότι έχουμε συνηθίσει τη δημοτική αρχή σε παρόμοιες δηλώσεις, δεν θα μπορούσαμε να μη σχολιάσουμε την άρνηση της να συζητηθεί το θέμα σε προηγούμενο δημ. συμβούλιο, επιπλέον, την τοποθέτηση του αντιδήμαρχου παιδείας, Κ Κωστάκη, ότι είναι μνημονιακή δέσμευση το κλείσιμο των ΕΠΑΛ (!) και δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι.