Πέμπτη, 21 Μαρτίου 2013

ΤΟ ΟΤ 150 ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΔΗΜΟΣΙΟΣ ΧΩΡΟΣ ΠΡΑΣΙΝΟΥ. ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΥΠΟΓΕΙΟΥ ΠΑΡΚΙΝΓΚ


Πριν από λίγες ημέρες, η δημοτική αρχή παρουσίασε στο Δημοτικό Συμβούλιο Νέας Ιωνίας τους βασικούς άξονες του σχεδίου για  τη δημιουργία υπογείου πάρκινγκ στο ΟΤ 150, σε συνδυασμό με την εφαρμογή συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης στο εμπορικό κέντρο της πόλης.

Ως Εκτός Σχεδίου, έχουμε πολλές φορές εκφράσει τις απόψεις μας για τους ελεύθερους δημόσιους χώρους της πόλης μας, για τη χρήση του αυτοκινήτου και για το κυκλοφοριακό πρόβλημα.

Συνοπτικά, η άποψή μας για την πόλη που ζούμε απαιτεί μεταξύ άλλων μια μεγάλη διεύρυνση των ελεύθερων δημόσιων χώρων πρασίνου. Μια τέτοια περίπτωση είναι και ο χώρος του ΟΤ 150. Πιστεύουμε ότι το βασικό για να γίνει μια πόλη ανθρώπινη και λειτουργική, να αγαπηθεί πάλι από τους κατοίκους της και όσους εργάζονται σε αυτή είναι να γίνει βιώσιμη και όχι «κυκλοφορίσιμη».

Προϋποθέσεις γι αυτό είναι μια μεγάλη στροφή στην κατεύθυνση ενίσχυσης των μέσων μαζικής μεταφοράς, της δημιουργίας πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων με παράλληλη αντιστροφή στο ρόλο και τη σημασία του ΙΧ στην καθημερινή μας ζωή.

Ίσως, βέβαια, η ανάγκη για ελεύθερους χώρους να μοιάζει «πολυτέλεια» στις σημερινές συνθήκες, όπου λόγω της πολιτικής των κυβερνήσεων των μνημονίων και της τρόϊκας, μεγάλο τμήμα της κοινωνίας αντιμετωπίζει προβλήματα υλικής επιβίωσης, όμως μήπως τελικά αυτό είναι το απολύτως αναγκαίο σε μια περίοδο που η περιοχή της Αθήνας μετατράπηκε το χειμώνα που μόλις πέρασε σε θάλαμο αερίων από την καύση οποιουδήποτε τύπου ξυλείας για να αντιμετωπίσει ο κόσμος το κρύο; Μήπως, τελικά «πολυτέλεια» είναι να θυσιάζεται ένας ελεύθερος δημόσιος χώρος για την κατασκευή ενός έργου που έχει στόχο την προώθηση της λογικής χρήσης του αυτοκινήτου και μάλιστα σε μια περίοδο που η «αγορά» του αυτοκινήτου κατακρημνίζεται λόγω της οικονομικής ανέχειας;

Άλλωστε,  η ίδια η εμπειρία έχει δείξει ότι ακριβώς τέτοιου τύπου πολιτικές θυσίας ελεύθερων χώρων για τη λειτουργία στεγασμένων πολυώροφων χώρων στάθμευσης αυτοκινήτων, είτε είναι υπόγειοι είτε είναι υπέργειοι, μόνο στην τοπική κοινωνία και στο περιβάλλον δεν αποφέρουν οφέλη.

Από την πλευρά του δήμου προβάλλεται σαν επιχείρημα ότι η δημιουργία του έργου θα τονώσει την τοπική αγορά. Είναι πραγματικά αστείο στις σημερινές συνθήκες τόσο έντονης οικονομικής κρίσης να πιστεύει κανείς ότι το πρόβλημα «μαρασμού» της αγοράς είναι η έλλειψη πάρκινγκ και όχι η έλλειψη χρημάτων(μας θυμίζει το επιχείρημα των ανοιχτών καταστημάτων τις Κυριακές).


Παράλληλα στο σχέδιο που παρουσιάστηκε στο δημοτικό συμβούλιο σε μια προσπάθεια να δοθεί και η «οικολογική» διάσταση στο έργο, αναφέρεται ότι ο υπέργειος χώρος θα είναι και χώρος πρασίνου.  Φυσικά η ίδια η εμπειρία στη χώρα μας από αντίστοιχα υπόγεια πάρκινγκ (πλ. Κάνιγγος, πλ. Κλαυθμώνος, πλ. Καρύλλου Νέας Σμύρνης κ.α.) επιβεβαιώνει αυτό που και οι επιστημονικές μελέτες αναδεικνύουν, ότι δεν μπορεί να υπάρξει πραγματικός χώρος πρασίνου λόγω μιας σειράς παραγόντων (ποσότητα και ποιότητα καυσαερίων, βάθος χώματος κ.α.) πάνω από υπόγεια πάρκινγκ. Το μόνο που μπορεί να υπάρξει είναι γκαζόν και φυτά χαμηλής βλάστησης, που φυσικά δεν συνιστούν «χώρο πρασίνου».

Δεν είναι όμως μόνο το θέμα της «θυσίας» ενός ελεύθερου χώρου αλλά και η όλη διαδικασία που προβλέπεται για τη δημιουργία του πάρκινγκ.

Από το συγκεκριμένο τρόπο που προτείνεται να υλοποιηθεί το έργο προκύπτουν μια σειρά από θέματα και ερωτήματα.


Το έργο θα υλοποιηθεί μέσω του προγράμματος Jessica της ΕΕ. Το πρόγραμμα αποτελεί  μια ακόμη προσπάθεια υπαγωγής των αστικών παρεμβάσεων των δήμων και των περιφερειών στη λογική του κέρδους, με υποχρεωτική συμμετοχή και της ιδιωτικής πρωτοβουλίας. Αποτελεί άλλη μια απόδειξη του ρόλου της χρηματοδότησης από την ΕΕ, που αντί για την κάλυψη πχ. κοινωνικών αναγκών και μάλιστα σε μια περίοδο τόσο μεγάλης ανάγκης, αποτελεί μοχλό ενίσχυσης του κεφαλαίου. Στην ουσία, το Jessica αποτελεί και ένα καθαρό εργαλείο τόνωσης της κίνησης του τραπεζικού κεφαλαίου και των κατασκευαστικών εταιρειών καθώς οι τομείς αξιοποίησης των χρημάτων που λαμβάνει ο ενδιαφερόμενος με χαμηλότοκο δάνειο από τράπεζες είναι συγκεκριμένοι.

Σύμφωνα, λοιπόν, με το πρόγραμμα ο ενδιαφερόμενος (ο δήμος μας στη συγκεκριμένη περίπτωση) θα λάβει ως χαμηλότοκο δάνειο το 70% του προϋπολογισμού του έργου από κάποια τράπεζα και το υπόλοιπο ποσό, θα καλυφθεί από ίδια κεφάλαια, επιπλέον δάνειο ή συνδυασμό τους. Με τα νούμερα που αποφάσισε το δημοτικό συμβούλιο (έργο 8.800.000€), ο δήμος θα δανειστεί 6.160.000€ με χαμηλότοκο δάνειο και θα συμβάλει με ίδια κεφάλαια (δικά του ή μέσω κανονικού δανείου) με 2.640.000€,  να κατασκευαστεί το έργο μέχρι το 2015 !!!.

Προκύπτουν λοιπόν μια σειρά ερωτήματα.

Ερώτημα πρώτο: γιατί να εμπλακεί ο δήμος σε μια τέτοια διαδικασία δανεισμού για ένα τέτοιο έργο, σε μια περίοδο μάλιστα, που τα οικονομικά των ΟΤΑ βαράνε κόκκινο, που είναι δεδομένη η επιλογή του κράτους να αθετεί ακόμη και τις στοιχειώδεις συμβατικές οικονομικές υποχρεώσεις προς τους δήμους και που με την υποχρεωτική επιτροπεία της τρόικας στους δήμους, κάθε απόκλιση από ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς θα επιβάλλει αυτόματα μέτρα όπως αύξηση δημοτικών τελών, εκποίηση δημόσιας περιουσίας κλπ.

Ερώτημα δεύτερο: ο ίδιος ο δήμος δεν έκανε πριν λίγο καιρό συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας για τα μειωμένα έσοδα του δήμου από την κρατική επιχορήγηση (έβγαζε πανό ότι 70% μειωμένα έσοδα σημαίνει τέλος στην δημοτική συγκοινωνία, το κοινωνικό παντοπωλείο κλπ), ο ίδιος ο δήμος δεν λέει ότι υπάρχει θέμα με τα σχολεία και την θέρμανση και τώρα λέει ότι θα δώσει τόσα λεφτά για ένα πάρκινγκ; !!!

Ερώτημα τρίτο: ποιος και με τι όρους θα εκμεταλλευτεί το πάρκινγκ; (αυτό δεν αναφέρεται στην απόφαση)

Ερώτημα τέταρτο: όπως προβλέπεται στο πρόγραμμα Jessica το δάνειο θα αποπληρώνεται από τα έσοδα που θα προκύψουν και τα οποία θα καλύπτουν επίσης τη λειτουργία και συνέχιση του κάθε έργου μαζί και την κερδοφορία του. Και αν δεν μαζεύονται αυτά τα έσοδα, τι θα γίνει; Μήπως αγνοούμε ότι ήδη υπολειτουργούν δύο ιδιωτικά πάρκινγκ στο κέντρο της πόλης; Φυσικά ο «πονηρός» δήμος μαζί με το πάρκινγκ θα ενεργοποιήσει και την ελεγχόμενη στάθμευση με στόχο έσοδα τόσο όσο από αυτή όσο και την «εκβιαστική» χρήση του πάρκινγκ.

Εμείς θεωρούμε ότι η απόφαση του δήμου αποτελεί μια αρνητική εξέλιξη για την πόλη μας, για τα οικονομικά του δήμου (που πρακτικά θα οδηγήσουν σε αύξηση της επιβάρυνσης των δημοτών), για το πράσινο και τους ελεύθερους χώρους. Δεν αντιμετωπίζονται τα προβλήματα με εισπρακτικές πολιτικές όπως της ελεγχόμενης στάθμευσης αλλά θεωρούμε ότι είναι και ψευδές ότι θα βοηθήσει την τόνωση της τοπικής αγοράς.

Θα παλέψουμε ενάντια στην κατασκευή του έργου γιατί πιστεύουμε ότι αυτό που  χρειάζεται η Ν. Ιωνία, είναι  μια πυκνή και χρονικά συνεπής δημοτική συγκοινωνία, η οποία θα συνδέει γρήγορα τις γειτονιές μεταξύ τους καθώς και με τους 3 σταθμούς ΗΣΑΠ που υπάρχουν στον δήμο μας,  ταυτόχρονα με μια σειρά παρεμβάσεις ενίσχυσης της λογικής πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων στο κέντρο και παρεμβάσεις ενίσχυσης των ελεύθερων δημόσιων χώρων πρασίνου. (αλήθεια γιατί ο δήμος δεν επενδύει σε μια τέτοια κατεύθυνση τα 2.500.000€ που θα δώσει στο έργο;)

Η πόλη μας πρέπει και μπορεί να μετατραπεί σε χώρο συλλογικής διαχείρισης και υποδοχής για όλες τις ανθρώπινες δραστηριότητες, όπου οι άνθρωποι θα μπορούν να δουλεύουν, να ζουν, να χαλαρώνουν, να μαθαίνουν, να επικοινωνούν και να περιπλανώνται.

Εκτός ΣχεδίουΑριστερή Ριζοσπαστική Κίνηση στη Νέα Ιωνία